Blogger Templates

Followers

Monday, July 2, 2012

Sheperd Pie?


-Last Saturday, gedik aku kembali lagi... This time aku try buat sheperd pie... Ala, ntah betul ke x nama tuh... aku belasah aja....
-Main ingredient kentang and daging ayam with mozarella cheese at the topping.....

-Rasa dia? Aku rasa mcm biasa, BUT my AA makan dengan begitu jayanya dan lebih membanggakan, Mizi makan 1setengah benda nie.... Dia kata sedap (aku rasa lapar kot).....
-Resepi?



Bahan2:

A
Kentang secukupnya untuk topping bawah dan atas. (buang kulit!)
Susu segar
Sedikit butter
air secukupnya untuk merebus


B
Daging ayam atau daging lembu (up to u)
Bawang puting( cincang halus)
bawang besar (cincang dadu)
sayur campur (peas, lobak, jagung)
cendawan butang (hiris halus)
minyak zaitun untuk menumis
black pepper
garam
skit serbuk kari (aku add on supaya ada rasa kari2)


Cara-Cara:

A
Panaskan air, dan rebus kentang sampai lembut....
Toskan dan tunggalkan sedikit ja air untuk lenyekkan sehingga hancur... masukkan butter and susu segar...  boleh juga masukkan kiub ayam skit kalau nak rasa lebih sedap....  bila da pekat, ketepikan....

B
Panaskan minyak, tumiskan bawang putih dan bawang besar... masukkan sayur campur dan daging ayam/lembu.... then, masukkan cendawan.... letaklah perisa iaitu black pepper, garam dan "secukup rasa" kalau mahu.... then masukkan sedikit serbuk kari...

***Amik aluminium foil, aku guna saiz kecil... Letak kentang yg da lenyek bahagian bawah... Ratakan then tengah2 letak isi ayam/lembu tadi..... then tutup semula guna kentang..... Then taburkan mozarella cheese... Rasanya kalau nak guna cheddar pun xda masalah....
-Bakar around 30-45min dengan suhu 150-180c... Kalau kat atas tuh dah tukar kaler coklat kekuningan and cheese da melted, bolehla makan dengan sos cili.....


No comments: