Blogger Templates

Followers

Monday, June 25, 2012

Penyaram Day

-Aku lately gedik pasal nak makan penyaram.. Bila dah tau camna nak buat, punyalah terkejut sebab cara buat sangat senang.... Aku buat dan buat dan buat.... Aku makan dan makan dan makan..... Diet segala diet aku dah lupa dah.....


-Nak tau x camna nak buat penyaram?  Aku copy and paste from mssg yang aku sent kat kawan2...

sukatan paling senang didunia... ko amik 1 gelas.. xkira apa2 gelas.. itu yg akan jadi sukatan ko.... 1 gelas tepung gandum, 1 gelas tepung beras, 1 gelas gula, 1 gelas air.... ko bancuhkan semua bahan pukul smpi gula betul2 hancur and sebati..... then, ko tapis adunan tuh and simpan 5-6jam.. tmpt biasa ja, xpayah dlm fridge.... pastuh, bila da 5-6jam, ko taruk la skit garam, and 1 teh sudu kicap... ikut gelas ko tau.. jgn tuang byk2 kicap dulu sbb kalau itam kang xlawa... then amik kuali ko yg kecil, tuang minyak xskit x byk.. cukup utk goreng kuih tuh... mengikut petua time buat kuih ni, api xboleh besar xboleh kecik.... kena medium and sekata... bila api da betul2 panas, ko amik 1 sukatan bancuhan tuh and tuang ke tgh2 minyak.... keep tuang minyak dlm kuali  ke atas permukaan kuih.. jgn goyang2kan.... bila ko agak bwh da kuning skit, terbalikkan.... tos and tara sedia dihidang.....
xpaham tanya ja aku.....

No comments: