Blogger Templates

Followers

Friday, July 1, 2011

Musim Sakit Mata









- Hari tuh, bermula 6 hingga 17Jun 2011, aku dapat MC.... MC? 16days? Yup, 16 days... Aku kene eyes conjunctivitis... Mmg sgt terus laaa mata aku... Ni gmbr time hari ketiga nie sbb dua2 mata da merah... Tapi belum teruk lagik sebab masuh boleh snap+bukak mata....

~ Actually, baby aku yang 4bulan yang kena dulu... Mebi kena dari rumah pengasuh sbb dorang pun ada yang baru nak sembuh dari sakit mata.... Tapi mata Auji mmg teruk.. Bengkak+lebam mcm kene tumbuk.... Allah SWT ja yang tau perasaaan aku time bawak Auji gi klinik, and tgk doctor paksa bukak mata dia sbb nak cuci... Trasa cm nak nanges gak kat situ... Pasal tu laa aku xsanggup pegang Auji time doctor nak cuci.. Biar Ayah dia ja yang pegang.. Aku berdiri dekat pintu.... Auji nak dua minggu laa baru nampak mata ok...

~ Then terjangkit plak kat Auni... Mata Auni pun sama, bengkak terus tapi x lebam mcm mata Auji... Aku bawak Auni to the same clinic yang Auji pi, Pakar Mata ACS, Kajang..... Pakar bagi dua jenis ubat titik...

-And then, taraaaa, aku plak kene..... Ni 1st time aku sakit mata... Mula2 trasa mata ni berair2 ja.. Then, trasa mcm ada pasir kat bawah mata nie (time aku taip post ni pun aku trasa mata aku mcm bit watery skit)...

-Aku ingat takat merah+watery+berpasir, rupanya makin lama makin teruk... Taik mata usah ckp... Esp bgn dr tidur, mmg melekat abis mata nie... Terpaksa guna kapas lembab lap mata ni bagi bley bukak.... huhuhuu... Paling teruk, x boley tgk cahaya..... So, rumah tuh terpaksalaaa bergelap... KAlau x, aku masuk bilik and tidur sbb sakit mata ni trasa mcm nak tidur ja....

-Aku asingkan diri aku darii Auji sepanjang aku sakit... Takut dia terjangkit balik, naya plak.... Mmg sakit mata ni terukla... Baru aku rasa.. Aku yang da tua ni pun rasa teruk, ni kan plak baby.....

-Aku mula2 gi private ja amik ubat.. But after two days x elok, aku gi Klinik Kesihatan... Doktor tuh kata dia kene refer aku terus gi Pakar Mata Hospital Putrajaya sebab mata aku mcm ada selaput, tu yg titik ubat pun xkan ada kesan... So,dari Klinik Kesihatan Presint 9 tuh, mizi direct bawak aku gi Hospital Putrajaya....

-Pakar mata tuh check, dia kata xda selaput and x bawak bersihkan... But mata aku da agak teruk and nak kene radang mata (aku sendiri pun x tau radang mata tuh cmner).... Aku ni ckp "ooooo" ja... So doctor tuh smbg balik mc kat aku selama 10hari.... Mak ai, lamanya....

-After 2hari titik ubat Hospital xjalan gak, aku gi terus ke tmpt pakar mata Auji auni dulu... Dia check, dia kata anak mata aku pun da teruk skit... Dia bagi 3jenis ubat titik.... Dalam 2hari pertama guna ubat mata tuh, mmg agak terus... Pas titik, tidur... PAs titik, tidur... Masuk hari ketiga, da boleh bukak skit mata, tp cahaya mmg xbley nak tgk lagik... KAlau x, pakailaa spek itam dalam umah....

-So, dua minggu++ gak laaa mata aku fully recovered... Itu pun 20 Jun dan 21 Jun aku masuk opis, mata aku kadang2 mcm berair, rupanya ntah tiba2 ada taik mata.... Terpaksa standby tisu kat tangan all the time.....

-Now, mata aku da ok.... Cuma sometimes trasa kering.... And kabur skit... Doktor sendiri kata, jangan pakai lens utk tempoh sebulan selepas sembuh.... So, aku sambung laa pakai lens awal Ogos nanti.... Skrg ni aku pakai spek ja dulu....

-Ok.. Ni jaaa cerita aku pasal sakit mata.... Kalau kamu mcm xpercaya ka apa, kamu doalaaa dpt sakit mata and rasa sendiri 'kenikmatan'nya.... Just kalau ada antara kamu mmg da terkene jangkitan mata nie, TOLONGLAH JANGAN DEKAT2 dengan budak@baby.... Kalau dorg kene, mmg sgt kesian...

Bye....!

No comments: