Blogger Templates

Followers

Wednesday, July 6, 2011

Bonggol Unta





-Pemakaian sanggul tinggi time bertudung mmg xdapat dinafikan sangat cantek sebab kalau muka bulat pun boleh jadik lonjong... Style yg digelar bonggol unta nie pernahlah aku try di rumah (di rumah jer, kat luar xpernah yek), konon2 nak tgk ape yang best sangat bonggol unta nie... Wah, memang muka automatically terus berubah... Bukan nak syok sendiri, tapi mmg aku trasa sangat cantek... Kadang2 mcm hampir tewas jugak tp Alhamdulillah iman masih kuat lagik... biarlah kurang cantek di mata manusia, tapi yang penting cantek di mata Allah S.W.T...

-“akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.
-Daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda, “dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” (hadith riwayat Muslim. Hadith no 212)
-Fokus pada ayat “..Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai” dan “kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang”.

-Pada zaman Arab jahiliyah, wujud golongan penari dan pelacur dan mereka sering cuba menarik perhatian lelaki dengan gaya eksotik dan memberahikan. Juga diceritakan keadaan asal untuk menunjukkan tingginya taraf wanita mulia yang menjaga pemakaian daripada mengundang fitnah sesama wanita. Rambut ibarat mahkota justeru wanita-wanita zaman tersebut merasa bangga apabila rambut panjang yang disanggul atau ditocang menjadi kegilaan lelaki (trend zaman tersebut).
-Kalau rambut memang panjang, adakah adil jika wajib dipotong semata-mata mengelakkan daripada tudung yang dipakai menjadi tinggi? Dalil aqli juga perlu seiring dengan naqli untuk mejawab kemusykilan syarak. Konsep yang patut dipegang adalah bersederhana dalam pemakaian. Jika niat memakai sanggul tinggi sewaktu bertudung hanya untuk menarik perhatian, dikhuatiri akan timbul riak dan boleh mengundang fitnah. Namun, untuk mengatakan haram bertudung tinggi adalah salah sama sekali. Hanya segala amal itu dengan niat dan hanya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. (Hadith riwayat Bukhari & Muslim)
-Ijtihad yang perlu dipegang ialah tujuan utama bertudung sedemikian. Kalau sampai memakai sanggul tiruan, pastilah untuk menarik perhatian kan? Tetapi kalau rambut dah memang panjang, confirm sanggul besar tudung pun jadi tinggi la. Harus hukumnya bersanggul tinggi bila bertudung dan menutup rambut dengan sempurna. Kalau bersanggul dan tak bertudung, memang sah-sah la berdosa.... ;-)

No comments: