Blogger Templates

Followers

Wednesday, July 11, 2012

Ayam Panggang

-Ha, Sabtu lepas aku wat ayam panggang.... Actually kalau buat seekor lagi cantik bentuk dia, tapi memandangkan yang nak makan hanya Mizi, Auni dan Auji, so aku wat half ja.. Itupun still x habes22 sampai terpaksa simpan dalam fridge....

Actuall mak aku belum bagi complete resepi lagi... Tapi aku bagi dulu resepi yang aku olah sendiri....

BAHAN-BAHAN:
- 1 ekor Ayam (xda ayam, apa korg nak panggang plak,kan? Xkan guna paha korang sendiri?)
-Telur rebus
-Ubi kentang dikupas kulit and direbus....
-Serbuk ketumbar (dalam 2 sudu kecik_
-Serbuk jintan putih (3sudu kecik)
-Serbuk jintan manis (3 sudu kecik)
-MAdu
-Gula
-Garam
-Black pepper
-Minyak zaitun (minyak masak biasa pun boleh la jugak()
-Bawang merah+bawang putih+halia yang ditumbuk halus)
-sikit sos tiram
sedikit kunyit


CARA-CARA BUAT:
-lumur ayam dengan kunyit, garam, and black pepper....
-sementara tuh, panaskan minyak, tumiskan bwg merah, bwg putih, halia yang da ditumbuk sampai wangi.... then masukkan semua jenis serbuk tuh....  and then madu... gaul lagi.... then sos tiram and gula....
-ayam tuh korg siap2 taruk atas tray ketuhar...
-then benda ni korg lumurkan kat ayam, kat kentang and kat telur tuh....biarkan kejap dalam 30minit-sejam..... nak perap lama pun xpe....
-mak aku punya style, telur tuh dia sumbat dlm perut ayam.... its up korang la.... pasal aku masak half ja, so aku susun telur and kentang tepi2 ayam tuh...
-then aku tabur lagi sedikit minyak zaitun atas ayam tuh tadi, and taburkan sedikit serbuk rosemary and blackpepper...
-kalau korg nak taruk capsicum ke, carrot ke, bawang ke, taruk ja....
-sebelum masak tuh, makesure korg panaskan oven siap2.... aku punya temp aku pakai 180c, and bakar selama 45-60minit cmtuh...



***yang buat bahan sos untuk lumur kat ayam tuh depend kat korg la.... sbnrnya madu yg bikin sedap.... serbuk2 tuh pakai skit2 ja sbb kang rasa rempah sgt pun x sedap (bagi aku laaa)....

No comments: