Blogger Templates

Followers

Wednesday, February 8, 2012

Keguguran


-dalam Januari and Februari 2012, aku terima 3 berita yang menyedihkan... Tiga kawan yang kira dekat dengan aku keguguran... Semua anak pertama....
-Dua orang gugur ketika kandungan masih awal... Paling aku sedih kawan aku sorang kehilangan bayinya yang telah berusia 6bulan++ dalam kandungan.... Aku sendiri pernah alami keguguran ketika awal perkahwinan dulu.... Time tuh usia kandungan 8minggu tapi saiz x mcm 8minggu.... Dan ketika nak periksa denyutan nadi, janin da xda nyawa. Dengan redha, aku biarkan my 8weeks fetus pergi mengadap Ilahi.... Dan buat DNC (pembersihan) di Tropicana Medical Center, Kota Damansara sebab 'ia' x keluar sendiri....
-Speaking about this topik, aku cerita balik kes kawan yang kehilangan bayinya 6m++ tuh... Air ketuban pecah time dia di rumah.. So, dia rush ke Hospital 'Ya', tapi sampai di sana, dia diberitahu nurse/doctor sedang berlaku pertukaran shift and pakar wanita pun xda. Kalau nak tunggu lama lagik... Dorang suruh member aku balik... Member aku yang 1st time preggy ni pun balik ke rumah.
-Bila da makin kerap sakit, dia gi scan kat klinik MAria... Klinik Maria sahkan bayinya telah pergi dijemput Allah SWT. Sedihnya... Aku xberada di tempat member aku tuh, but i know her feelings.... Menjaga kandungan kita sebaik mungkin, but bila berlaku kecemasan, nurse/doctor yang kita harapkan boleh bantu kita suruh kita balik ke rumah.....
-Xkan dorang xtau, once air ketuban pecah, tindakan segera kena amik.... Sebab air ketuban tuh laaa 'pelindung' bayi ketika berada dalam rahim ibu..... But shes tough.... Time aku gi jumpa dia di hospital, riak muka biasa.. Tapi aku tau, dalam jiwa hanya Tuhan tau betapa renyuk perasaanya.... Betapa sedihnya dia waktu itu.. Apa lagi skrg terpaksa berpantang 2bulan tapi tanpa kehadiran tangisan bayi disisi.... Berstokin, berurut tp xdpt dukung anak yang dikandung.... But, aku suka ayat nie, she's the mother of an angel.......... Anak dia setia menanti ibu dan ayahnya di pintu syurga....
-To YOU KNOW WHO YOU ARE, tabahkan hati... Korang masih muda.. Teruskan usaha.... I know u r strong.. Setiap kejadian pasti ada hikmahnya.....

2 comments:

Anonymous said...

Dear..thankz wt entry ni...sdih ble teringat stiap saat sume tu blaku..me redha tp sgt kecewa...mmg benar nmpk xde pe tp hati ni xsiapa yg taw.6bln bkn skjap kn..nk tgu lg 3 bln je tp Allah lbih sygkn dia..._u know who am i_

iJaNg said...

ANO: welkam dear.... entry ni dibuat mmg khas utk ko sbb aku sendiri sedih dgn apa yg berlaku.... tabahkan ati...