Blogger Templates

Followers

Tuesday, July 3, 2012

1000 words

Kisah Di Sebalik Gambar!
"Burning Monk – The Self-Immolation" - 1963

Info: Thich Quang Duc seorang sami Buddha dari Vietnam membakar dirinya hingga mati disebatang jalan yang sibuk di Saigon. Tindakan nekad itu diambilnya sebagai memprotes tindakan kerajaan Vietnam yang menganiaya sami-sami Buddha.
Beliau mahu Buddha diberikan hak yang sama seperti mana Katholik. Dalam masa yang sama beliau juga mahu sami Buddha dan rahib Katholik diberi hak untuk mengamalkan dan menyebarkan agama masing-masing. Tahukah anda, semasa tubuhnya dimamah api sami berkenaan langsung tidak menggerakkan badannya? Tubuhnya kekal dalam kedudukan begitu sehingga rentung.

Jurugambar: Malcolm Browne

-wujud-

2 comments:

pokjak said...

Ooo gambar ni aku tau... cuma aku x tau history gambar ni je.. cover album Rage Against The Machine yg aku beli dulu-dulu..

iJaNg said...

ko bagi aku video tuh then aku terkejut sbb sami tuh betul2 xbergerak langsung kesakitan time dibakar.....