Blogger Templates

Followers

Wednesday, April 29, 2009

Biggest Loser...Bye-Bye 11kg

-Maybe some of you wondering why lately i've posted the same post like health and receipe....

-Well, dis is because from now on i want to keep remind not only all of you, but also to myself to keep healthy and fit....

-Maybe selama ni aku hanya ikut perasaan aku... Makan, makan, makan, makan without doing something.... Aku makan without thinking akibat yang aku kena tanggung nanti....

-Bila orang dah tegur badan aku dah naik, mulalah diri sendiri jadi ego... Tapi sebenarnya dalam hati sangat kecewa dan bimbang.. Sapa yang nak jadi camnie? Sapa yang sanggup dengar orang asyik kata badan da makin bulat???

-Bila menonton program Biggest Loser kali pertama, aku dah mula tertarik dan mula terpikir sesuatu... Rancangan yang memfokuskan peserta-peserta obesiti, overweight ni mula berikan aku satu idea mcmmana nak jalani hidup sihat seperti dorang.... Cut meals, more exercise, eat healthy, no fastfood... Tapi at the same time, kita juga diajar camna nak pilih makanan yang berkhasiat dan makanan yang tidak berbahaya untuk tubuh kita....

-Aku secara automatik jadi peminat setia program ni... Aku jadik setia menonton Bob, Jillian, Kim- trainer2 dalam Biggest Loser tuh... Aku kagum dengan keupayaan dorang bertiga membantu peserta turunkan berat badan dan menjadi seseorang yang baru....

-Bob, trainer lelaki bagi team biru.... Selalu bagi senyuman, sangat ambil berat tapi tegas... Kim, trainer bagi team merah... Lawa dan manis sgt... and my favourite trainer of coz will be Jillian, trainer pasukan hitam... Jill tak selawa Kim, tak semanis Kim, tapi attitude dia dalam melatih peserta buat aku ternganga... Memang strict, psiko, no mercy.....

-Dan kerana rancangan ni laa aku berjaya kurangkan 11kg... Aku ubah cara pemakanan aku, aku ubah cara hidup aku, aku created latihan untuk aku sendiri, aku created fokus aku sendiri....

-And nasib baik semua benda yang aku ubah + tambah berjaya bagi hasil... Skipping 300x sehari atau lebih, elak nasi, banyakkan plain water, makan makanan yang takda minyak, low fat milk, tak sia-sia.....

-Seluar yang dulu slalu sangkut kat bhgn paha aku skrg da senang nak sarung..... Seluar yang dulu nak button pun kena tarik nafas skrg da makin longgar dan longgar.... baju kurung yang dulu terasa sendat da selesa balik aku pakai... Alhamdulillah....

-target skrg? Skrg target nak kurangkan few KG lagik..... Tapi skrg memang makin payah sebab penurunan da makin slow....

-Tapi aku diet-diet nie bukan bermaksud makan minum suami aku biarkan.. Aku akan masak mcm biasa.. Aku masak lauk, nasik goreng, kue tiaw, masak itu, masak ini, cuma makanan tuh hanya utk suami aku sorang jer...

-Member2 yang ajak makan2 pun aku terpaksa tolak... aku tak nak program aku nie terjejas... Aku betul2 kene kuatkan diri aku kali nie... Kalau tak, sia2 jer usaha aku selama nie... Aku takkan biarkan berat aku naik mendadak mcm dulu lagik.. Lagipun doktor aku dah nasihatkan aku kalau nak chances anak tinggi, aku kena kontrol diet aku and kurangkan berat skit... (dulu mmg overweight teruk)

-Tapi diet ni pun taklah seksa aku sangat... Aku still boley makan makanan kegemaran aku... Cumanya aku kene pandai2 kontrol diri aku... Makan separuh, then stop.... Yang penting, rasa 'ngidam' tuh hilang.....

-Tu laa aku betul2 hepi bila ada program Biggest Loser nie... Memang automatik aku terlekat depan TV bila program tuh tgh on...

-Wokeh, so kalau korang tak penah tgk Biggest Loser tuh, aku sarankan korang tengok kat channel 702 astro...Mesti korang sendiri akan terpegun tengok camner orang yang ada masalah obes bley turun berat sampai jadi begitu slim esp lelaki..

-Okay.. So, aku out dulu.... Tata

4 comments:

Norhadar Taharuddin said...

.:: Ijang, aku pon terjebak tengok Biggest Loser tuh... Gara-gara suami aku le tuh... Dah lama tengok, mmg bagus utk motivate orang supaya menurunkan berat badan... Chaiyokkk!!! ::.

iJaNg said...

betul..malaysia pun da termasuk negara yg byk obesiti..skrg dunia da makin byj penyakit 3G..tu laa aku rasa rancangan ni perlu diperluaskan bg sedar org2 yg 'comel' ni dorg pun sbnrnya ada harapan mcm org lain... :-)

Norhadar Taharuddin said...

.:: Actually bukan utk org yang menurunkan berat badan je, sesuai utk org yang nak menjaga kesihatan badan, sbb diorang tunjuk camne pemakanan & aktiviti yg sesuai... ::.

iJaNg said...

brg2 makanan cm Jell-O tuh takde kat msia... paling2 yg ada kat mesia oat jerr... msia ni terlalu kaya dgn nasik lemak,roti canai, teh tarik, masak lemak... camner tak beso saiz2 manusia skrg nie....